Εδώ και Εκεί, Σε Διάλογο: Η Κατάσταση του Μνημείου

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018, το Εργαστήριο Πολιτισμικών Σπουδών και Σύγχρονης Τέχνης (CSCA Lab) του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με το Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας, διοργανώνει συζήτηση μεταξύ της καθηγήτριας Pamela Meecham, UCL, και του Κύπριου εικαστικού/φωτογράφου Νικόλα Λαμπούρη. Η συζήτηση με τίτλο «HereandThere, InDialogue: TheStateoftheMonument»/«Εδώ και Εκεί, Σε Διάλογο: Η Κατάσταση του Μνημείου» θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Πόλης ΟΠΑΠ, την Τρίτη, 20 Νοεμβρίου 2017, 19:00-21:00. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε παρακάτω:

«NotMarbleNortheGildedMonuments…»: statuesinananxiouspresent./«Ούτε Μάρμαρα, Ούτε Επιχρυσωμένα Μνημεία…»: αγάλματα σε ένα ανήσυχο παρόν.

Καθηγήτρια PamelaMeecham

Σε μια περίοδο πρωτοφανούς κοινωνικο-πολιτισμικών αλλαγών, που εύκολα χαρακτηρίζεται ως Εποχή Αβεβαιότητας, είναι δύσκολο να βρεθούν ενιαίες συγκεντρωτικές αξίες. Το γνωστό αν και παραμελημένο άγαλμα, παραδείγματος χάριν, που κάποτε έπαιζε λίγο-πολύ τον ρόλο ενός επίπλου του δρόμου, έχει πρόσφατα τεθεί υπό το πρίσμα μιας εντονότερης αστικής εστίασης. Αντί για τον καλοπροαίρετο σηματοδότη του έθνους-κράτους που υπήρξε κάποτε, το αναθηματικό μνημείο σήμερα ωθείται να συμβάλει στη ριζική αλλαγή και να πάρει τον ρόλο της απεικόνισης των ανισοτήτων και της αδικίας. Μνημεία που κάποτε θεωρούνταν μόνιμα, έχουν ανατραπεί, επαναπροσδιοριστεί ή αντικατασταθεί. Η ομιλία μου θα διερευνήσει το τι διακυβεύεται στην οπτική απο-αποικιοποίηση της δημόσιας πλατείας. Θέτει ερωτήματα σχετικά με το ποια έργα τέχνης και ποιες μεταμορφωτικές παιδαγωγικές μπορεί να χρειάζονται για τους πολιτισμούς που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο.

«PropaedeuticsonMemorialStructuresVol. 3: TheCaseoftheCypriotMemorialMonument»/«Προπαιδευτική σε Αναθηματικά Αρχιτεκτονήματα Τομ. Γ΄: Η Περίπτωση του Κυπριακού Αναθηματικού Μνημείου .

Εικαστικός/φωτογράφος Νικόλας Λαμπούρης 

απόσπαστα πολιτικά στη συλλογιστική τους για τη συλλογική μνήμη, τα μνημεία στην Κύπρο είναι συχνά άμεσα συνδεδεμένα με την εθνική ιστορία ή ιστορίες, τα εθνικά αφηγήματα και τα σύμβολα που λειτουργούν ως δημόσιες πλατφόρμες διαπραγμάτευσης επιλεγμένων θεμάτων, ταυτοτήτων και αξιώσεων. Καθώς αυτές οι ανθρωπογενείς δομές γίνονται κατασκευασμένοι εκφραστές πολιτικών, πολιτισμικών, κοινωνικών και εθνικών θέσεων, μετατρέπονται σε έγκυρες ιστορικές αποδείξεις που τελικά διαποτίζουν τη συλλογική συνείδηση και συμμετέχουν ενεργά στην ιστορική αναπαράσταση. To φωτογραφικό πρότζεκτ «Propaedeutics on Memorial Structures Vol. 3»/ «Προπαιδευτική σε Αναθηματικά Αρχιτεκτονήματα Τόμος Γ΄» (2016-2018), εξετάζει τη μορφή και τη λειτουργία των κυπριακών μνημείων ως πολιτισμικών αντικειμένων σε σχέση με τις φωτογραφικές απεικονίσεις τους.

Επιπλέον, το πρότζεκτ διερευνά την πράξη της φωτογράφησης—μια πράξη παραγωγής και της επακόλουθης διαμεσολαβητικής λειτουργίας της—καθώς και της χρησιμοποίησης φωτογραφικών τεκμηρίων της πολιτισμικής ιστορίας ως μαρτυρίες ιστορικών γεγονότων. Μέσα από μη προφανείς σηματοδοτήσεις τόσο σε αντικείμενα όσο και σε φωτογραφικά αρχεία, το πρότζεκτ στοχεύει να εξετάσει με κριτικό πνεύμα τις αμφισβητούμενες διατυπώσεις των συλλογικών, εθνικών και πολιτισμικών αφηγήσεων μέσω των μνημείων και των αναθηματικών αρχιτεκτονημάτων.